Pravidla pro boj, zbraně, hesla

Zbraně na blízko

Následující tabulka shrnuje povolené typy zbraní a jejich rozměry (tj. největší naměřitelný rozměr):

  • Dýka - 40 cm
  • Tesák - 60 cm
  • Jednoruční zbraň - 90 cm
  • Obouruční zbraň - 130 cm

Přípustné jsou zbraně typu meč, sekera, kladivo nebo palcát. Zbraně jako řemdih a kopí se nepovolují. Kromě bezpečnosti budeme brát ohled i na vzhled zbraní, ty by měly vycházet z evropského středověku, případně mít nádech fantasy. Neradi bychom viděli katany. Všechny zbraně musí být měkčené, meče pochopitelně celou čepel, sekery, kladiva a palcáty musí mít kromě hlavice měkčenou alespoň třetinu topůrka. Exponované části zbraní nesmí obsahovat kovové součásti ani ostré hrany. Meče musí mít dostatečnou záštitu.

Všechny zbraně na začátku akce projdou kontrolou, schválené zbraně budou označeny. Neschválené zbraně se na herní ploše nesmí vůbec objevit (někoho by mohlo napadnout, že si půjčí nepoužívaný meč položený ve věži). Bojovat neschválenou zbraní je závažným prohřeškem! Jaké zbraně konkrétně vaše postava bude moci používat se dozvíte z pravidel pro dovednosti.

Štít

Povolené rozměry štítu jsou 50 x 60 cm u obdélníkového nebo poloměr 55 cm u kruhového. Štíty nesmí mít ostré hrany, nesmí z nich vyčuhovat žádné hřebíky, šrouby apod. Štíty musí projít kontrolou. V pravidlech pro dovednosti se dozvíte, jestli vaše postava smí používat štít.

Boj na blízko

V boji je zakázáno bodat nebo bodání naznačovat, dále útočit nebo naznačovat útok na nezásahové části. Není dovolen žádný fyzický kontakt s výjimkou krátkého nebolestivého držení zbraně za nezásahovou část nebo za ruku se zbraní. Není přípustné se pokoušet tímto způsobem zbraň nebo štít vytrhnout nebo vypáčit. Co se týče používání štítu, není dovoleno natlačovat se štítem na soupeře nebo štítem útočit. Není možné štítem aktivně odrážet neútočící zbraň nebo soupeřův štít.

Povinností každého je zásahy tlumit, míru tlumení určete s přihlédnutím k tělesné konstituci a obrněnosti soupeře, zásahy nesmí být bolestivé. V případě nechtěného bolestivého zásahu musí útočník i zasažený přerušit boj, dokud nebude zasažený opět schopen bojovat. V případě potřeby doprovodí útočník zasaženého k lékárničce.

Aby bylo možné považovat zásah do zásahové plochy za platný, musí mu předcházet aspoň čtvrtkruhový nápřah.

Střelné zbraně, střelba

Povolené střelné zbraně jsou luky a kuše (lučiště musí mít minimálně 50 cm), vrhací zbraně, praky a minikuše se nepovolují. Nátah střelných zbraní je omezen na 150 N. Šípy a šipky musí být zakončeny dostatečně měkkou bambulí o poloměru minimálně 4 cm, ta musí být dostatečně odolná, aby vydržela být bezpečná i po několikerém použití. Bambule nesmí obsahovat kovové součásti. Je zakázáno používat šípy prasklé, nápadně ohnuté, s poškozenou bambulí či jinak podezřelé.

Podobně jako zbraně na blízko musí všechny střelné zbraně a veškerá munice projít kontrolou. Střelci se mohou domluvit na tom, že budou navzájem používat svou munici, nicméně na konci souboje si ji vždy vymění tak, aby každý měl pouze vlastní šípy či šipky.

Mířit se smí jen na zásahové plochy. Každá střela musí mít svůj cíl, není možné mířit „někam do davu“. Střelec dále nesmí vystřelit, pokud má podezření, že střela by se mohla nebezpečně odrazit nebo sklouznout. Střílet se smí jen po téměř vodorovné křivce, není možné střílet padáčkem. Ostatní hráči tohoto pravidla nesmí využívat ke krytí, např. strkat střele do trajektorie hlavu a jiné nezásahové plochy. Je možné se krýt zbraní.

Za platný zásah střelnou zbraní lze považovat pouze takový zásah, kdy střela dopadne celou bambulí a téměř se zastaví či odrazí zpět. Zásah, kdy střela svůj cíl pouze škrtne a pokračuje dále v letu není možné považovat za platný.

Hesla

  • Cha – Odpoví-li zasažený na zásah cha, znamená to, že má nějakou schopnost nebo předmět, který mu umožňuje zásah ignorovat.
  • Ochromení – Sesilatel hlasitě vzkřikne „ochromení“ a ukáže, popř. jinak jednoznačně identifikuje oběť. Oběť si pak vybere jednu svou nohu, kterou po dobu deseti vteřin nesmí odlepit od země (nesmí s ní po zemi šoupat, ale smí jí otáčet).
  • Kletba – Podobně jako ochromení, oběť v souboji nezpůsobuje žádné zranění. Trvá deset vteřin.
  • Za dva, za tři apod. – Používá se současně se zásahem, označuje zásah, který zraňuje za více životů.
  • Odhad síly – Všichni, na které je dovednost použita, musí zahlásit, kolik životů jim zbývá.

Zásahy

Zásahové plochy jsou shodné pro všechny typy zbraní. Zásahové plochy jsou:

  • končetiny: zadek, nohy od kyčlí ke kolenům (včetně), ruce od ramen po zápěstí (nikoli včetně)
  • tělo: břicho, hrudník, záda

Zasažený vždy oznamuje, že konkrétní zásah uznává a to alespoň přikývnutím. Při zásahu okolo hranice zásahových ploch musí zasažený ohlásit, zda se jedná o tělo, či ruku/nohu.

Po každém zásahu následuje krátká pauza (max. 3 vteřiny), během níž si zasažený odečte životy. Během této pauzy nelze na zasaženého útočit a ani on neútočí. Přikývnutím dá najevo, že je připraven a v souboji se pokračuje (pokud stále žije).

Je-li někdo zasažen z více zdrojů tak, že nelze jasně rozhodnout, který zásah byl dřívější, mají přednost závažnější zásahy. Tedy tělo před končetinou, „za dva“ před běžným zásahem (v tomto pořadí priorit). V těchto mezních případech zasažený rovněž ohlásí, který ze zásahů akceptuje.

Každý hráč má určitý počet životů v končetinách a v těle, ve chvíli, kdy jedny z těchto životů klesnou na nulu (či pod ní), hráč umírá.